Kvalitní nápad a vysoká hratelnost, to jsou faktory, který vydají za
všechnu grafiku, zvuky i další líbivé pozlátko. Logický Réflexion
je právě takovým titulem. V této hře jsme nuceni protáčet své mozkové závity minimálně stejně náruživě jako otáčivá zrcadla odrážející laserové paprsky...
Nejprve si popišme, co že to vlastně máme před sebou, jelikož herní plocha Réflexion vypadá na první pohled, řekněme, "mírně nepřehledně". Tak tedy: Réflexion je hra, která se úplně celičká točí okolo světelných paprsků, jejich odrazů, lomů a pohlcování. Cílem v ní je do předem zadané plochy určitých vlastností vložit všechny kostky nacházející se nalevo a to tak, aby zároveň byla splněna i všechna herní pravidla týkající se směrů a délek laserových paprsků.
První důležitou věcí, kterou je nutno v souvislosti s Réflexion pochopit, jsou okraje. Když na některou z okrajových kostek tapneme, vyrazí z ní laserový paprsek a následuje svoji cestu tak dlouho, dokud se neodrazí, něco jej neusměrní či jej nepohltí překážka po cestě. Povšimněme si dvou důležitých věcí:
Jednak na čtverečcích jsou různá čísla - každé z nich udává, kolik políček musí paprsek na své cestě deskou projít, aby byl kostkou bez problémů přijat (viz obrázek vlevo a kupříkladu trasa dlouhá 35 políček).
A tím se dostáváme k druhé vlastnosti - políčka, která jsou obklopena červeným okrajem (viz obrázek vpravo), jsou taková, která tomuto zadání zatím nevyhovují - a zde přichází ke slovu herní prvky (ty najdeme vždy úplně vlevo od celé desky), kterými se snažíme pole zaplnit tak, aby z prázdné plochy a hromady kostek byla jedna ucelená krásně fungující logická sestava.
K políčkům ještě jedna extrémně důležitá věc, kterou je dobré vědět - pokud je políčko zelené, znamená to, že se jedná o běžný paprsek, který v jedné kostce začíná a v jiné někde na desce končí. Pokud je číslo žluté, hra nám tím sděluje, že stejný paprsek je odražen zase zpět do výchozí kostky. A do třetice tu máme kostky šedé, jež naznačují, že paprsek je někde po cestě pohlcen "černou dírou".
Pokud jde o herní prvky, tak těch zde máme 6 základních typů (viz obrázek vlevo nahoře a jeho levá část): lomená zrcadla odrážející v pravém úhlu (2 verze), vodorovná zrcadla odrážející v přímých úhlech na dvou protihlehlých stranách a ze zbylé dvojice stran propustná (to je to "rovnítko" jakoby - tento prvek však existuje i ve verzi vertikální "žebříčkovité"), dále čtverečky odrážející v přímých úhlech do všech 4 stran a ještě tu najdeme i pohlcovače - "černé díry".
Hra Réflexion má velmi variabilní obtížnost, lze ji vlastně specifikovat hned několika nastaveními: velikostí herní desky, počtem herních prvků nutných k umístění a těmito dalšími volbami - absorbtion, light warp (jedna kostka paprsek pohltí a jiná zase jinde "vyplivne"), total relfection a online hints, které doporučujeme zatrhnout všechny jako aktivní, jelikož právě tak si hru nejvíce užijeme. Neuškodí naopak dát si pro začátek nejmenší herní plochu i počet předmětů (4 x 4 pole a pouhé 3 herní prvky).
Hra si vede o snažení uživatele statistiku dosažených úspěchů. V ní se dozvíme, kolik hádanek jsme již hráli a jak dlouho to celkem trvalo i průměr na jednu hru + je tu i % udávající poměr správně umístěných herních prvků.
Réflexion je výtečná logická hra, které člověk milerád odpustí i to, že prakticky nemá žádnou pořádnou grafiku nebo hudbu. Čím ovšem disponuje v míře nemalé, je chytlavost a hratelnost, která je natolik vysoká, že bychom se ji nebáli srovnat ani s takovými velikány jako je sudoku či kakuro.
S ohledem na fakt, že aplikace má i v podobě spustitelného EXE souboru velikost pouhých 67 kB, určitě si jej zařaďte do sbírky.