www.WMHelp.cz

HTC má smělé plány, chce patřit mezi 5 největších výrobců mobilů
Publikováno: 21.08.2008
Téma: Speciality


Nokia, Motorola, Samsung, LG a Sony Ericsson, to je v současnosti pětka největších výrobců mobilních telefonů. Tchajwanské HTC to ale chce změnit a hodlá někoho z této pětky „vyšoupnout“. Jaké jsou plány HTC a může výrobce vůbec uspět? Přečtěte si naši analýzu.



Tchajwanský výrobce HTC slaví v poslední době jeden úspěch za druhým, ale zdá se, že to mu nestačí. CEO společnosti, Peter Chou, se čínským Commercial Times svěřil, že jeho společnost má do budoucna velmi smělé plány. Chce totiž získat místo v první pětce největších výrobců mobilních telefonů. Kdy by se tak mělo stát a jak toho chce dosáhnout, však Chou neprozradil, zdá se, že tak spíše jde pouze o smělý dlouhodobý plán.

Podle odhadů má totiž HTC letos prodat 15 milionů zařízení, ale i toto číslo nám přijde poněkud optimistické. Na umístění v první pětici největších výrobců mobilních telefonů je ale potřeba prodávat asi 100 milionů mobilních telefonů ročně, alespoň tolik by zhruba měl letos prodat Sony Ericsson. A to je výrobce v problémech a na rozdíl od trhu jeho výroba neroste. Jak chce HTC překonat propastný rozdíl 85 milionů prodaných telefonů?

Inu, během jednoho roku to rozhodně nebude, ale HTC má několik faktorů na své straně a také jedno eso v rukávu. Dále uvedené odstavce jsou pouze spekulace, ale dá se předpokládat, že pokud to HTC míní s útokem na přední pozice vážně, musí jeho management přemýšlet velmi podobně. Jak tedy může HTC výrazně zvýšit během dejme tomu pěti let svůj tržní podíl?

Růst trhu

Trh s mobilními telefony posiluje ročně asi o 10 %, kdežto trh se smartphony roste meziroční rychlostí přes 30 %. A HTC vyrábí výhradně smartphony a na této vlně růstu se samozřejmě veze. Pro firmu je ale důležitý ještě jeden faktor – její chytré telefony používají operační systém Windows Mobile a prodeje těchto přístrojů rostou dokonce o 80% ročně a Microsoft doufá v ještě větší růst. Ostatně, příchod Windows Mobile 7 by měl růst ještě zrychlit. Pokud by se tedy HTC jen vezlo na této vlně, může příští rok své prodeje téměř zdvojnásobit. Jenže HTC se asi jen nepoveze.

Důraz na značku

Ještě před pár lety byla značka HTC prakticky neznámá. Dnes si již buduje renomé a díky svému portfoliu nikoliv zrovna špatné – HTC je vnímán jako výrobce výkonných a luxusních mobilních telefonů, což je důležité při případné expanzi směrem k nižším segmentům trhu. Navíc HTC stále ještě vyrábí přístroje jako OEM/ODM výrobce a dodává je třeba mobilním operátorům pod jejich značkou. Tento způsob prodeje sice HTC výrazně omezilo, ale třeba T-Mobile a O2 stále jeho produkty prodávají pod svým logem. Tím přichází HTC zhruba o několik milionů prodaných kusů v absolutních číslech.

Nové trhy

Zatímco výše zmíněná pětka bojuje o zákazníky prakticky všude na světě, HTC stále objevuje nové a nové trhy. Třeba v USA donedávna značka nebyla příliš úspěšná z jednoduchého důvodu – nedisponovala CDMA verzemi svých přístrojů a pokud ano, uváděla je na trh se značným zpožděním. U aktuálního HTC Touch Diamond se ale výrobce trochu polepšil a CDMA varianta se zanedlouho dostane do prodeje. Tím si HTC v USA výrazně polepší a pomůže mu to samozřejmě i na mnoha jiných trzích, kde doposud své přístroje vůbec neprodávalo.

Android

A je to tady. Tím největším esem v rukávu vývojářů od HTC jsou přístroje s operačním systémem Google Android. Prvního modelu bychom se měli dočkat ještě letos na podzim, to ale půjde spíše o trochu opatrný start – uživatelé se budou s novou platformou teprve seznamovat a objevovat její možnosti. Pokud se ale zalíbí, může tu být nová mánie podobná té, jaká vznikla kolem Apple iPhone. Přitom HTC bude jistě svá Android zařízení mířit na trochu jiné zákazníky, než své Windows Mobile produkty. Firmy si přístroje s Androidem asi těžko pořídí, pro běžného zákazníka ale pravděpodobně půjde o velmi zajímavou variantu. Situace je podobná, jako u Palmu – Windows Mobile je určeno firmám a profesionálům, Palm OS běžným uživatelům. A jednotlivá zařízení na různých platformách na sobě neparazitují. Důležité je, že prodeje Windows Mobile a Palm OS přístrojů jsou u Palmu v poměru zhruba 50 : 50 – občas je na jednu či druhou stranu zvrátí nějaká ta novinka. Pokud aplikujeme stejnou matematiku i na případ HTC, jednoduše může výrobce zavedením nového OS zdvojnásobit prodeje.

Nové segmenty trhu

Jak jsme napsali výše, HTC prodává především dražší telefony a troufáme si tvrdit, že do těch úplně levných se nikdy vrhat nebude. Ale právě s příchodem Androidu bychom se mohli dočkat nejen nějakého „iPhone killera“, ale i levnějších přístrojů střední třídy. Zde je ale těžké odhadovat, jestli nové tržní segmenty samy o sobě přinesou nějaký růst, ten se nejspíše rozplyne právě v samotném zavedení Androidu.

Utopická matematika?

Tak a teď si to spočítejme. Letos má HTC prodat 15 000 000 přístrojů (budiž). Připočtěme k tomu asi dva miliony brandovaných přístrojů a jsme na 17 milionech. Pokud započítáme růst trhu Windows Mobile smartphonů, získáme číslo 30,6 milionu. Teď vynecháme růst z důvodu expanze na nové trhy – toto číslo se totiž částečně rozpustí v samotném růstu trhu. Windows Mobile totiž také celosvětově expanduje, stejně jako HTC. A dejme tomu, že příští rok se bude Google Android teprve rozjíždět a HTC bude mít obdobné plány, jako Apple se svým iPhonem – 10 milionů prodaných kusů za první celý rok prodeje. Pokud se ale Android chytne, může to být daleko více. Takže suma sumárum to máme něco přes 40 milionů prodaných telefonů pro příští rok, možná i 45. To znamená, že by teoreticky HTC mohlo své prodeje během roku téměř ztrojnásobit.

Je to šílená myšlenka? Možná, ale pokud myslel Peter Chou svá slova vážně, musí přeci tak nějak vedení společnosti uvažovat. A pokud by byla firma schopna opravdu prodat příští rok 40 milionů telefonů, meta 100 milionů v horizontu několika dalších let se již v tomto světle nejeví tak utopická, jako se jevila na začátku. Inu uvidíme, necháme se překvapit a budeme doufat, že nás HTC bude o svých plánech a prodejních výsledcích informovat lépe, než tomu bylo doposud.

Co myslíte? Zbláznili jsme se při našich úvahách? Nebo se zbláznilo vedení HTC a my jim jen skočili na lep? A nebo se vedení společnosti nezbláznilo a výše zmíněná čísla o potenciálním růstu jsou reálná?









Tento článek si můžete přečíst na webu www.WMHelp.cz
http://www.wmhelp.cz/html

Tento článek najdete na adrese:
http://www.wmhelp.cz/html/modules.php?name=News&file=article&sid=507