Turistika s GPS (2. část - SmartMaps)
Publikováno: 22.08.2007 Téma: Software
Jak jsme minule slibíli, přinášíme dnes recenzi jedné z nejoblíbenějších aplikací pro navigaci nejen po České republice od společností Aponia Software a PLANStudio. SmartMaps nabízí navigaci jak do auta, tak po turistických nebo cykloturistických stezkách, což z něj dělá univerzální řešení pro GPS. Jak si ale poradí s geocachingem?
Aplikace SmartMaps je na trhu už delší dobu a
prodělala vcelku významný vývoj od prvních verzí, které byla spíše jen
prohlížečem map. Verze pro Symbian dodnes využívají prohlížeč třetí strany, což
by se ale podle vyjádření společnosti mělo v budoucnu změnit. Windows Mobile a
Palm OS verze jsou již delší dobu vyvíjeny přímo na míru, stále ale platí, že
hlavním lákadlem jsou kvalitní podkladové mapy pokrývající prakticky každý kout
České republiky.
Verze a nabídka map
Samotná aplikace je k dispozici pro Windows Mobile, Palm OS, MS Windows a
Symbian. Na výběr jsou dvě verze programu. Pokud nepožadujete navigaci a
hledání cest, vystačíte si s levnější verzí Standard. Verze s označením
Navigator je už plnohodnotná aplikace včetně hlasové navigace. Mapových balíčků
je spousta, zahrnují autoatlas ČR i SR (1:100 000), podrobné plány všech
krajských měst (až 1:10 000), cykloatlas ČR (1:100 000) a turistické mapy ze
všech oblastí ČR (1:50 000 nebo 1:25 000). Všechny mapy jsou rastrové a
většinou ve dvou vrstvách. Právě cykloatlas a turistické mapy činí SmartMaps
pro našince jedinečnými, neznám jinou alternativu s tak kvalitními mapami v
jednom celku s aplikací nad nimi.
Instalace
Instalace probíhá klasicky z desktopu pomocí vlastního
instalátoru aplikace. Zvolit si můžete umístění jednotlivých částí programu, takže
například aplikaci lze nainstalovat do hlavní paměti pro rychlejší přístup a
mapy s databázemi na kartu (přínos v podobě rychlosti práce je ale diskutabilní).
Práce s programem
V první řadě je třeba vybrat si mapu, nad kterou chcete pracovat. Jde v
podstatě jen o jednorázovou akci, protože další výběr a přepínání map je
automatické podle zobrazované pozice. Pokud vám v seznamu map pro výběr některá chybí, i když
jste ji zakoupili a nainstalovali, stala se někde nejspíš chyba.
Ovládání je velmi intuitivní. Tažením po obrazovce
posunujeme mapu, pokud není uzamčena na pozici GPS. Překreslování by mohlo být
sice o něco rychlejší, na druhou stranu jde přece jen o bitmapy a jejich
překreslování je už z podstaty náročné na výkon procesoru a paměťového systému.
Přímo v liště s menu se nacházejí tlačítka přiblížení a oddálení (zoom), výběr
konkrétního měřítka, centrování mapy podle GPS a virtuální klávesy. Funkci
výběru měřítka jsem si velmi oblíbil a úplně jsem zanevřel na tlačítka se
zoomem. Výběrem měřítka se totiž přepínáte přímo mezi originálními vrstvami
mapy tak, jak byly vytvořeny, kdežto zoom přidává "mezipolohy", které jsou
počítány za chodu filtrováním detailnější vrstvy. Z důvodu náročnosti operace
filtrování nelze použít žádný sofistikovanější algoritmus a výsledek je nevalné
kvality - kostrbatý a občas špatně čitelný. Naopak v případě neznámého terénu a
velkému rozdílu jednotlivých vrstev se může stát, že mapa při
oddálení/přiblížení příliš "uskočí" a my najednou nevíme, kterou část
zobrazujeme. V těchto případech dáme zavděk jemnějšímu zoomu i za cenu nižší
kvality. SmartMaps umožňují dokonce otáčení mapy podle směru pohybu, ale
bohužel včetně veškerého textu v mapě a za cenu dalšího zvýšení zatížení CPU.
Může se zdát, že tlačítko centrování mapy podle GPS zbytečně
zabírá prostor v hlavní liště a mohlo být skryto někde v menu, ale protože
SmartMaps myslí centrování "vážně" v tom smyslu, že mapu opravdu uzamkne, je
tlačítko používané vcelku často. Zvlášť pro nás turisty je důležité mít možnost
podívat se o kousek dál na mapu, abychom věděli, kam jdeme, a poté jednoduše
vycentrovat zobrazení zpět. Poslední tlačítko virtuálních kláves je možné
zapnout v nastavení. Jedná se o rozdělení celé obrazovky na několik polí, přičemž
každé z nich po tapnutí vyvolá předdefinovanou funkci. Ideální do auta, kdy
nemáte čas probírat se složitě menu nebo trefovat za jízdy malá tlačítka na liště.
Hledání cesty a navigace
Všechny mapy jsou doplněny o obsáhlou databázi měst, obcí a bodů zájmů podle
zvolené mapy. Zatímco v autoatlase najdeme mimo jiné seznam čerpacích stanic a
exitů z dálnice, v turistických mapách jsou to třeba hrady, zámky a jeskyně, v
městských plánech ulice, MHD atd. Dohledání a zobrazení těchto bodů je otázkou
několika vteřin díky dobře členěnému rejstříku. Jednotlivé skupiny bodů zájmu
lze navíc zobrazit v mapě.
Pro navigování je třeba nejdříve zvolit a vypočítat cestu.
Vkládat můžeme libovolné body z mapy nebo rejstříku. Výsledná cesta se bude
lišit podle zvoleného profilu, typické nejkratší, nejrychlejší a nejlevnější
doplňuje profil pro cyklotrasy, který se snaží použít cyklostezky a vyhnout se
silnicím 1.třídy, a podobně turistické trasy pro pěší pohyb. Navigace
funguje pouze v síti silnic a stezek. Pokud se bod nachází mimo tuto síť,
počítá se projekce k nejbližšímu navigovatelnému místu, které se pak v navigaci
použije namísto skutečně zvoleného bodu.
Jednou z největších nevýhod aplikace SmartMaps je doba
výpočtu cesty, která na slabších procesorech trvá až v řádu minut. Obzvlášť
nepříjemné je, pokud sjedete z cesty a aplikace přepočítává cestu z nové
pozice. Za dobu přepočtu můžete přejet i několik důležitých odboček. Dobrou
zprávou je, že vývojáři se nejspíše chytili za hlavu a v nových verzích bude
čas propočtu redukován. V nastavení je možné měnit počet metrů, po kterých se
má cesta automaticky přepočítat, sjedete-li z ní. Přepočtení můžete i zcela
vypnout a nechat se jen upozornit.
Samotná hlasová navigace bere v potaz pouze nejbližší
odbočky či křižovatky, na výběr je mužský nebo ženský hlas s možností hlášení
typu silnice a křižovatky. Relativně novou funkcí je upozornění na překročení
rychlosti, buďto automaticky podle aktuálního typu silnice s definovanou
tolerancí nebo vlastní hodnoty až čtyř limitů. Na automatiku nelze stoprocentně
spoléhat, protože projíždění malých vesnic se bere jako silnice mimo obec, ale
jinak jde o příjemný doplněk navigace do auta.
Geocaching a import/export dat
Aplikace umožňuje libovolně ukládat body na mapě a projeté trasy. Uložené body
lze použít pro výpočet cesty a uložené trasy je možné přehrát v režimu simulace
GPS. Teď špatná zpráva: veškerá data, se kterými SmartMaps pracují, jsou v
interním, neveřejném a nikde jinde nepoužitém formátu. Žádný import nebo export
do GPX nebo jiného použitelného formátu.
Po neustálých stížnostech hledačů skrýší na diskuzních
fórech se autoři částečně slitovali a pro registrované uživatele vydali
utilitku SmartMaps ConvertTools pro převod přesně definovaného CSV formátu a následně i GPX do
interního formátu databáze. Převést lze pouze body a v aplikaci budou zařazeny
jako nová skupina bodů zájmů pod jménem zadaném při převodu. Importované
body tak můžeme zobrazit na mapě nebo je zařadit do cesty a nechat se k nim navigovat. SmartMaps ConvertTools umí i export uložených bodů a tras do CSV.
Import skrýší z Geocaching.com
Doporučujeme použít Skrýšotlač, což je velmi povedená utilitka v Javě. Výběr
skrýší exportujte do GPX a převeďte v SmartMaps ConvertTools do SMP formátu. Před
převodem je třeba v SmartMaps ConvertTools zadat jméno skupiny, pod kterou budou
body zařazeny, např."Caches", pozor na správnou volbu, převod se někdy
nepochopitelně nezdaří při delším nebo nevhodně zvoleném názvu. Převedený
soubor nahrajte do adresáře na PDA k ostatním databázovým souborům (standardně
adresář aplikace). SmartMaps ConvertTools si bohužel nerozumí s GPX exporty z
některých zdrojů, ale se Skrýšotlačem by neměly být potíže.
Import bodů z poi.cz
Jde o pracnější postup. Soubor bodů exportujte z poi.cz do Dynavix CSV nebo XML
formátu (přímý převod GPX bohužel nefunguje), ten importujte do Excelu nebo
jiného tabulkového procesoru a upravte tak, aby jednotlivé sloupce obsahovaly:
1. sloupec - název skupiny, většinou stejný pro všechny řádky
2. sloupec - název skrýše nebo bodu
3. sloupec - zeměpisná šířka
4. sloupec - zeměpisná délka
5. sloupec - poznámka, může být prázdná
Soubor uložte do CSV formátu (hodnoty oddělené středníkem) a převeďte v
SmartMaps ConvertTools stejným způsobem jako GPX z předchozího odstavce.
Vlastní hledání skrýší se SmartMaps je prakticky nemožné,
protože mapu nelze přiblížit o více než jeden nebo dva stupně od nejdetailnější
vrstvy, což je i v případě 1:10 000 naprosto nedostatečné. Ikonka skrýše
(importované předchozím postupem) má navíc tvar plného čtverce, takže lze jen
těžko odhadovat přesnou pozici.
Závěr
SmartMaps je vynikajícím řešením pro ty, kteří chodí na výlety nebo jezdí na
kole s GPS a občas potřebují navigaci do auta. Mapovým podkladům není co
vytknout a obzvláště plány měst a turistické mapy jsou zpracovány výborně.
Navigace je bez výraznějších problémů použitelná, ale pokud hledáte výhradně
navigaci do auta, poohlédněte se jinam. Co se týče geocachingu, SmartMaps vás
krásně dovede poblíž skrýše, pro vlastní hledání se budete muset přepnout do
jiné, k tomu určené aplikaci třeba z dalšího dílu seriálu. To samé platí, pokud
chcete analyzovat svoje výlety a za chodu sledovat budíky, ukazatele a grafy.
Pokračování článku:
Turistika s GPS (3. část - OziExplorer)
Turistika s GPS (4. část - Kalibrace map pro OziExplorer)
Turistika s GPS (5. část - BeeLine GPS)
Turistika s GPS (6. část - GpsGate)
Turistika s GPS (7. část - TrackyProe)
Turistika s GPS (8. část - GPSDash)
Turistika s GPS (9. část - VITO Active Trace)
Předchozí část článku:
Turistika s GPS (1. část - úvod do problematiky)
|